EVENTREND CLUB
AJÁNLATKÉRÉS

Szakemberképzés a rendezvény- és vendéglátó szektorban

Mi történik akkor, ha jól képzett, bevethető, megbízható szakemberekre van szüksége egy cégnek? A válasz egyértelmű: keres. De mi történik akkor, ha nem talál olyat, olyanokat, akikre valóban gondolt? A megoldás ebben az esetben lassabb, de biztosabb és célravezetőbb: képez. A folyamat persze ennél jóval összetettebb, de van már rá példa a hazai cégek között is. A működő modell persze nem azt jelenti, hogy dobjuk a kollégát a mélyvízbe, majd csak kievickél, és addig megtanulja a saját bőrén. Az Eventrend Holding, hazánk egyik legsikeresebb üzleti rendezvényszervezéssel, étteremüzemeltetéssel foglalkozó vállalkozása megvalósította a saját elképzelését, a cégcsoport egyik tulajdonosa és vezetője, Nagy Gábor elárulta azt is, miért, hogyan és eddig milyen eredménnyel.

Hogyan zajlik a szakemberképzés a vendéglátásban?

 

A legfontosabb a lojalitás, a tapasztalat, és az emberközpontú vezetés

 

Egyrészt nagyon sok jó szakember van a piacon, de az Eventrend Holdingban nem elég csak jó szakembernek lenni. A motiváltság, a megbízhatóság és a szaktudás kombinációja az egyik legnagyobb érték, amit senior kollégáinkról elmondhatunk. Tapasztalatok szerint a kívülről, ügyvezetőnek felvett jelöltek ritkán sikeresek a cégcsoportban, mert a cég kultúrája nagyon jelentősen eltér a vendéglátásban megszokottaktól. Az Eventrend Holdingban a lojalitás, az emberközpontú és hatékonyságvezérelt vezetés, valamint az innováció számít kiemelkedő értéknek.

 

 

 

Nálunk vannak a legjobb szakemberek

 

Büszkék vagyunk arra, hogy a legjobb munkatársakat tudjuk felmutatni a vendéglátó, étteremüzemeltető és rendezvényszektorban. Néhány éve azonban előállt az a helyzet, hogy a beérkező felkéréseinket nem tudtuk elvállalni, vagy ha igen, akkor nagyon kemény terhelésnek tettük ki munkatársainkat. Ez viszont hosszú távon nem lett volna tartható. Így aztán a képzés elindítása mellett döntöttünk, amelyen rengeteg konzultáció, egyeztetés előzött meg és jó féléves munka, mire összeállt a képzési struktúra.

 

Korábban is képeztünk már rendezvényszervezőket

 

A Gála Partyservice 1992-es megalakulása után főként a cégen belül, a tapasztalatokat és a külföldi szakirodalmat használtuk fel és neveltük ki a rendezvényszervezőinket. Itt az volt a probléma, hogy amikor már a kollégákba beletettük az energiát, kapott egy ajánlatot és elment a konkurenciához – a tudását és a személye jelentette munkaerőt is elvonva tőlünk. Jelenleg minden konkurens cég élén olyan vezető áll, aki nálunk tanulta ki a szakmát. Mi, tulajdonosok (Kőrössy Zoltánnal és Váli Péterrel) a kezdetektől kezdve hittünk a saját kinevelésben, az igazi áttörést azonban akkor értük el, amikor lehetőséget adtunk ügyvezetőinknek arra, hogy felmenő rendszerhez igazodva, ezt teljesítve, tulajdonrészt kaphassanak a saját maguk vezette cégekből. Így saját érdekük is az volt, hogy jól teljesítsenek, hogy hűséges, megbízható kollégáinkká váljanak. A tulajdonosok kezdettől fogva hittek a belső kinevelésben, és hogy számukra az egyik legfontosabb érték a munkatársak megtartása, karrierút nyújtása. A mai ügyvezetők 15-20 éve dolgoznak a cégcsoportnál, többen felszolgálóként vagy gyakornokként kezdtek itt. Az évek során végezték el felsőfokú tanulmányaikat, és mára a partnerprogram tulajdonrészt biztosít az általuk vezetett cégekben.

 

 

A szakemberképzés első lépesi

 

A képzés a tulajdonos-igazgatók ötlete volt. Egy vezetői kick-off tanácskozáson vetettük fel, amikor a senior ügyvezetőkkel közösen megfogalmaztuk és elfogadtuk a cégcsoport középtávú terveit. Ekkor kiderült, hogy a szűk keresztmetszet az, hogy kik vezetik majd az új projekteket. A képzés fontossága egyértelmű volt mindenki számára, a tartalmában a féléves előkészítő szakasz során konszenzus alakult ki. Nehézséget a jelöltek delegálása okozott, főként, hogy az adott cégben fontos munkát végző jelölt részvételét hogyan biztosítsák 8 hónapon keresztül, heti rendszerességgel. De végül erre is született megoldás.

 

Fókuszban az ügyvezetőképzés

 

Az első félévben kifejezetten az ügyvezetői képzésre koncentráltunk. Ennek fő elemei voltak a kompetenciafejlesztés, amelyhez küldő tréner-tanácsadó céget kértünk fel (meghívásos tender alapján), az Eventrend-módszertan képzés és a szakmai oktatás külső szakértők bevonásával. A szakmai program vezetésére az Eventrenden belül működő korábbi, Vatel Rendezvényszervező Iskola vezetőjét kértük fel. Mintegy féléves előkészítő munka során a senior ügyvezetők, a tulajdonosok, az egyes területek szakértői, a cégek kulcsemberei a képzés vezetőjével témacsoportokba sorolva átbeszélték a szükséges ismeretanyagokat, tisztázták a folyamatokat, és összegyűjtötték a képzés során felhasználható anyagokat. A céget tanácsadóként segítő szakembereket kértünk fel a tananyagok kidolgozására és képzések megtartására. A képzés kapcsán új tudáselemek szakértőit kutattuk fel a piackutatás, a vendéglátás-marketing és az online kommunikáció területén. Az előkészítésben a tulajdonosok, a senior igazgatók, a HR tanácsadó és az iskola vezetője vettek részt.

 

Vezetői tréningek, workshopok és coaching

 

Szerettük volna átadni az általános menedzserismereteket, amelyek szükségesek a vezetői feladatok hatékony ellátásához. Be akartuk vezetni az önismereten alapuló, személyre szabott vezetői készségfejlesztést, a tudatos vezetői szerepre felkészítést. Új és korszerű vezetési módszereket, technikákat tanítottunk és gyakoroltattunk be tréningek, workshopok, coachingok során. További célunk volt az Eventrend Holding cégcsoport jelenlegi struktúrája és fejlődési irányába mutató szakmai ismeretek és folyamatok, a cégcsoport vállalati kultúrájának és know how-jának átadása. A képzésben részt vevő kollégáinkat fel akartuk készíteni az ügyvezetői szerepre, vállalkozások indítására és sikeres működtetésére – mindezt interaktív, a gondolkodást, a kreatív alkalmazást, a gyakorlati megközelítésmódot és a rendszeres tudásellenőrzést lehetővé tévő módszerekkel szerettük volna elérni. Emellett nem mehettünk el az olyan teljes körű ismeretek átadása mellett sem, amelyet egy ügyvezetőnek ismernie kell: például a szakmai alaptevékenységek, tervezés-gazdálkodás, marketing, jog, munkajog és HR területeken.

 

A képzési program átültetése a gyakorlatba

 

Miután az összes érintett tetszését elnyerte a kidolgozott képzési program, a terveket elkezdtük megismertetni a dolgozókkal. Voltak olyanok is, akiket már jól ismertünk, munkájukkal elégedettek voltunk és láttunk bennük további lehetőségeket, tehetséget: őket külön felkértük arra, hogy jelentkezzenek. Ez anyagilag számukra nem jelentett megterhelést, hiszen a képzés költségeit az egyes cégvezetők állják a cégek költségvetéséből. Az elsődleges cél azok megszólítása volt, akik legalább 3 éve dolgoznak a cégcsoportnál (juniorok), középvezetői vagy kulcspozíciót töltenek be.

Az ügyvezetőképző program eredményei

 

2014-ben, az 1. évfolyam junior ügyvezetőképző programba 7 kollégánk került be. A tulajdonosok képzéssel kapcsolatos elvárása az volt, hogy a képzést követő 3 év múlva legalább 3 új projektet az 1. évfolyam végzett hallgatói vezessenek ügyvezetőként, ügyvezető-helyettesként. Mindenki sikerrel végezte el a programot. 2 résztvevő a programot követő két hónapon belül ügyvezető-helyettesi megbízást kapott. További 2 fő az egyik miniholdingban kapott kiemelt területen igazgatói kinevezést. Vagyis az első képzés eredménye 100 százalékos.


 

Beindult a rendezvényigazgatói képzés is

 

A 2015-16-os képzésre azonnal nagyszámú jelentkezés érkezett, sőt, a senior ügyvezetők javaslatára két új szakot is meghirdettünk, a rendezvényigazgatóit és az üzletigazgatóit, így jelenleg összesen 20 embert képzünk.

 

A vendéglátás-marketing csupán az egyik tantárgy

 

Sokan részt veszünk az oktatásban, hiszen ez egy nagyon összetett terület. A tulajdonosok, munkajogász-szakember, vendéglátás-marketing tanácsadó, jogász, HR tanácsadó, piackutatási szakember, online marketing szakember, áruforgalmi, leltározási szakértő, a vállalatirányítási rendszer fejlesztője és kontrolling szakértő is erősíti az oktató csapatunkat.

 

Siker minden vonalon

 

Alapvetően pozitívak voltak az eddigi visszalejzések. A junior hallgatók különösen nagyra értékelték, hogy a teljes képzés nagy részén részt vettek a tulajdonosok, így közvetlenül tőlük sajátíthatták el a követendő értékrendet, de kialakultak az együttműködési csatornák is, a tulajdonosok láthatták a juniorok fejlődését az év során. Amúgy a másodlagos céljaink sem vesztek el ez idő alatt, hiszen mi is szerettünk volna fejlődni a képzés révén. A program új elemei beépültek a szervezeti kultúrába (pl. fejlesztő beszélgetés, motivációs technikák, visszajelzés-adás módszertana, coaching, DISC terminológia, változásmenedzsment), az új technikák, módszerek pedig bekerültek a cégcsoport működésébe.

 

Szeretnénk folytatni a belső szakemberképzést

 

Számos konzekvenciát tudtunk levonni az eddigi tapasztalatok alapján. Főként azt, hogy rugalmasnak kell lennünk és a tananyagot tovább kell fejlesztenünk, amelyet egyébként folyamatosan bővítünk, aktualizálunk. Azt is meg kell értetnünk a résztvevőkkel, hogy aki elvégzi a képzést, annak nem jár automatikusan az ügyvezetői kinevezés. A képzés, –igaz nagy, de egy – nélkülözhetetlen lépcső az előrejutáshoz. Azt is látnunk kellett, hogy a területek különbözősége, és a kollégák különböző kompetenciáinak erőssége miatt az általános készségfejlesztés mellett elengedhetetlen az új szakok indítása, amelyet a rendezvényigazgatói és az üzletigazgatói képzés elindításával meg is tettünk. És természetesen a kevésbé elismert oktatók helyett újakat kerestünk.

 

A finanszírozás project alapon történik

 

A fenntarthatóságot egy-egy új elvállalható projektből „fedezzük”. Ráadásul a képzés költségei a delegáló szervezetek között megoszlanak, így csak annyi résztvevőt képzünk, amennyit az egyes cégek finanszírozni tudnak. A programot amúgy évente felülvizsgáljuk, és megtesszük a szükséges módosításokat.

 

Az Eventrend az első a belső szakemberképzés területén

 

Mi vagyunk az egyetlenek, akik lehetőséget láttak a saját szakemberek kinevelésében és beletették a megfelelő energiát is a megvalósításba. Szeretnénk ezzel példát mutatni a többi vállalat számára is, hiszen bár valóban sok munka van benne, mi biztosak vagyunk abban, hogy megéri a dolgozókba fektetni. A projekt az Eventrend embercentrikus, hosszútávú partnerségben gondolkodó vállalati kultúráján alapul és egyszersmind erősíti azt.


Megvalósuló elképzelések

"Hisszük, hogy a 21. század vendéglátása már többről szól, mint enni és inni adni vendégeinknek. Programokkal, hangulatokkal és törődéssel kell fűszereznünk vendégeink életének eseményeit. Teljessé kell varázsolnunk az étkezés és az együtt töltött idő élményét! Gazdagítanunk kell vendégeink mindennapjait és megadni számukra mindazt, amit az élet szépségeiből megadhatunk."

Nagy Gábor

Eventrend - Megvalósuló elképzelések






New York Café TripAdvisor